.................
Hallitus päätti kehysriihessä ”sopeuttaa” eli leikata julkista taloutta kaikkiaan 2,7 miljardia euroa (2 700 000 000 euroa). Noin 1.2 miljardia toteutetaan suorilla leikkauksilla ja loput 1,5 miljardia verojen kiristämisillä.
Tavalliselle duunarille vasemmistoliiton politiikka
kokoomusvetoisessa hallituksessa tarkoittaa leikkauslistoja, kalliimpaa ruokaa,
kalliimpia lääkkeitä ja entistä vähemmän ostovoimaa. Esimerkiksi arvonlisäveron korotetamminen yhdellä
prosenttiyksiköllä merkitsee, että leikkaa kuluttajilta ja osin myös
pienyrittäjiltä yhteensä noin 750 miljoonaa euroa. Tämä kohdistuu kaikkein
raskaimmin pienituloisiin, joiden menoista ruuan ja muiden
välttämättömyystarvikkeiden kulutus vie suuremman osa kuin isotuloisilla.
Vasemmistoliiton kellokkaiden kirjoitukset ja
puheet tuloerojen kaventamisesta ovat halpaa ja valheellista retoriikkaa. Ja
tähän samaan syyllistyy myös riihimäkeläinen kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen
ma 2.4 aamupostin kirjoituksessaan Arkadianmäeltä. Kokonaisvaikutukseltaan
leikkauspolitiikassa kuilu rikkaiden ja köyhien välillä vain kasvaa ja sen
näkee sokea Reettakin.
Pieni- ja keskituloisiin
iskee kovimmin kuntien valtionosuuksien
leikkaaminen 520 miljoonalla eurolla. Opetus- ja kulttuuritoimen
valtionosuusindeksi jäädytetään kolmeksi vuodeksi. Lisäksi hallitus lupaa
selvittää kuntien lakisääteisten palveluvelvoitteiden vähentämistä eli
palvelujen karsimista ja heikentämistä. Lisäksi leikataan kymmeniä miljoonia
yliopistoilta. Opetus- ja kulttuuritoimen leikkaukset ovat yhteensä 138
miljoonaa.
Kun otetaan huomioon jo viime vuonna hallitusohjelman yhteydessä päätetyt yhteensä yli 700 miljoonan leikkaukset kuntien valtionosuuksiin (opetustoimi mukaan luettuna), leikkaa hallitus tällä eduskuntakaudella kuntien valtionosuuksia yhteensä noin 3,8 miljardia euroa. Tätä rajua leikkausta on yritetty kaunistella esittämällä kuntien rahoituksen ”lisäyksenä” se, että hallitus päätti jatkaa kuntien saamaa yhteisöveron jako-osuutta koskevaa määräaikaista lakia. Todellisuudessa jako-osuus säilyy siis nykyisenä. Kuntatalouden kiristymisellä perustellaan kehyspäätöksessä kuntien keskittämistä. Mitä lisävaikeuksia tämä tietää Riihimäen ennestään surkealle taloudelle etenkin kasvavalle velkataakalle Pekonen?
Kun otetaan huomioon jo viime vuonna hallitusohjelman yhteydessä päätetyt yhteensä yli 700 miljoonan leikkaukset kuntien valtionosuuksiin (opetustoimi mukaan luettuna), leikkaa hallitus tällä eduskuntakaudella kuntien valtionosuuksia yhteensä noin 3,8 miljardia euroa. Tätä rajua leikkausta on yritetty kaunistella esittämällä kuntien rahoituksen ”lisäyksenä” se, että hallitus päätti jatkaa kuntien saamaa yhteisöveron jako-osuutta koskevaa määräaikaista lakia. Todellisuudessa jako-osuus säilyy siis nykyisenä. Kuntatalouden kiristymisellä perustellaan kehyspäätöksessä kuntien keskittämistä. Mitä lisävaikeuksia tämä tietää Riihimäen ennestään surkealle taloudelle etenkin kasvavalle velkataakalle Pekonen?
Lapsilisien indeksikorotukset
jätetään tekemättä kolmelta vuodelta, mikä leikkaa niitä 100 miljoonalla.
Varhaiskasvatuksen ja päivähoidon vastuu siirtyy sosiaaliministeriöltä
opetusministeriön puolelle.
Työttömyysturva porrastetaan niin, että nuorilta ja alle 3 vuoden työsuhteessa olevilta leikataan ansiosidonnaisen turvan pituudesta viidennes (500 päivästä 400 päivään) ja jos ei osallistu määrättyihin aktivointitoimiin, vähennetään päivistä lisää 100. Nämä heikennykset ”myytiin” ay-liikkeelle lyhentämällä ansiosidonnaisen turvan piiriin pääsyn työssäoloehto 8 kuukaudesta 6 kuukauteen ja poistamalla työmarkkinatuen tarveharkinta puolison tulojen osalta. Vaikka työttömyys kasvaa, leikkaa hallitus työ- ja elinkeinoministeriön varoja 2015 noin 80 miljoonaa.
Peruskoulun päättäneille nuorille luvataan ”koulutustakuu” ja työpajatoimintaa, mutta kunnilta leikataan monin verroin enemmän kuin näihin tarkoituksiin osoitetaan lisärahoitusta. Opintotukeen tehdään ”kustannusneutraali” muutos, jolla lisätään tuen ”kannustavuutta” eli opiskelijoiden hiostamista.
Eläkkeiden leikkaaminen aloitettiin lopettamalla varhennettu vanhuuseläke, nostamalla osa-aikaeläkkeen ikäraja 61 vuoteen (1954 tai sen jälkeen syntyneillä) ja nostamalla työttömyyseläkeputken ikärajaa yhdessä vuodella (1957 ja sen jälkeen syntyneillä). Lisäksi on sovittu työmarkkinajärjestöjen johtajien kanssa, että viimeistään vuoden 2017 alkuun mennessä toteutetaan eläkemuutokset, joita koskevat jatkoneuvottelut koskevat muun muassa eläkeikärajan nostamista, varhaiseläkejärjestelmiä ja eläkkeen karttumista.
Työttömyysturva porrastetaan niin, että nuorilta ja alle 3 vuoden työsuhteessa olevilta leikataan ansiosidonnaisen turvan pituudesta viidennes (500 päivästä 400 päivään) ja jos ei osallistu määrättyihin aktivointitoimiin, vähennetään päivistä lisää 100. Nämä heikennykset ”myytiin” ay-liikkeelle lyhentämällä ansiosidonnaisen turvan piiriin pääsyn työssäoloehto 8 kuukaudesta 6 kuukauteen ja poistamalla työmarkkinatuen tarveharkinta puolison tulojen osalta. Vaikka työttömyys kasvaa, leikkaa hallitus työ- ja elinkeinoministeriön varoja 2015 noin 80 miljoonaa.
Peruskoulun päättäneille nuorille luvataan ”koulutustakuu” ja työpajatoimintaa, mutta kunnilta leikataan monin verroin enemmän kuin näihin tarkoituksiin osoitetaan lisärahoitusta. Opintotukeen tehdään ”kustannusneutraali” muutos, jolla lisätään tuen ”kannustavuutta” eli opiskelijoiden hiostamista.
Eläkkeiden leikkaaminen aloitettiin lopettamalla varhennettu vanhuuseläke, nostamalla osa-aikaeläkkeen ikäraja 61 vuoteen (1954 tai sen jälkeen syntyneillä) ja nostamalla työttömyyseläkeputken ikärajaa yhdessä vuodella (1957 ja sen jälkeen syntyneillä). Lisäksi on sovittu työmarkkinajärjestöjen johtajien kanssa, että viimeistään vuoden 2017 alkuun mennessä toteutetaan eläkemuutokset, joita koskevat jatkoneuvottelut koskevat muun muassa eläkeikärajan nostamista, varhaiseläkejärjestelmiä ja eläkkeen karttumista.
Vasemmiston ministerit ovat kehuskelleet myös julkisuudessa ja kylillä
kehysriihen oikeudenmukaisia, jopa solidaarisia päätöksiä. Mutta mitä oikeudenmukaisuutta on
siinä, että lisätään huipputuloisten ja miljoonaperintöjen saajien veroja 115
miljoonalla, kun toisessa vaakakupissa ovat pieni- ja keskituloisiin raskaimmin
kohdistuvat yli kymmenen kertaa suuremmat arvonlisäverojen kiristykset ja
peruspalvelujen leikkaukset? Puhumattakaan siitä, että suurimmalla osalla
isoja, miljoonien pääomatuloja saavista verotusta ei kiristetä lainkaan.
Hallitus jakaa pääomapiireille toisella kädellä jopa lisää verohelpotuksia:
Yrityksille annetaan yhteisöverohyvitystä t&k-henkilöstön palkkamenoista,
teollisuuden poistomahdollisuudet kaksinkertaistetaan, sijoittajat saavat
verovähennyksen sijoittaessaan listaamattomiin kasvuyrityksiin ja
listaamattomiin pk-yrityksiin tehtävien sijoitusten hankintameno-olettama
nostetaan 50 prosenttiin. Pieniä askeleita oikeampaan suuntaan ovat lupaukset
pankkiveron ja ns. windfall-veron käyttöönotosta sekä vähäpäästöisyyden pieni
lisäkannustus energiaverotuksessa.
Tuloverotuksessa jätetään tekemättä indeksitarkistuksesta 2013 – 2014. Kaikkein pienituloisimpien osalta työtulovähennystä nostetaan ja myös perusvähennystä luvataan nostaa vähän. Nämä pienet kevennykset eivät kuitenkaan koske edes kaikkia pienituloisia. Lisäksi hallitus on sopinut työeläkemaksujen epäsosiaalisesta korotusmallista eli niitä nostetaan 0,2 % niin työntekijöiltä kuin työnantajilta, niin pieniltä ja kuin isoilta yrityksiltä. Pienituloisille epäedullista suuntausta verotuksessa ilmentää myös se, että valtionosuuksien leikkauksen seurauksena useat kunnat joutuvat nostamaan kunnallisia tasaveroja.
Jo hallitusohjelmassa sovitun kehitysyhteistyörahojen jäädyttämisen lisäksi hallitus päätti leikata kehitysyhteistyöstä 2015 lisäksi 30 miljoonaa euroa. Sen sijaan uusia asehankintoja hallitus ei ollut valmis karsimaan. Armeijan noin 1,5 miljardin euron tilausvaltuudet säilyvät ennallaan, vain kriisihallinnasta ja hankintojen indeksikorotuksesta leikataan 27 miljoonaa vuonna 2015. Maa- ja metsätalousministeriöltä leikataan 55 miljoonaa. Ympäristöhallinnosta leikataan 5 miljoonaa. Asuntopolitiikasta vähennetään 15 miljoonaa.
Tuloverotuksessa jätetään tekemättä indeksitarkistuksesta 2013 – 2014. Kaikkein pienituloisimpien osalta työtulovähennystä nostetaan ja myös perusvähennystä luvataan nostaa vähän. Nämä pienet kevennykset eivät kuitenkaan koske edes kaikkia pienituloisia. Lisäksi hallitus on sopinut työeläkemaksujen epäsosiaalisesta korotusmallista eli niitä nostetaan 0,2 % niin työntekijöiltä kuin työnantajilta, niin pieniltä ja kuin isoilta yrityksiltä. Pienituloisille epäedullista suuntausta verotuksessa ilmentää myös se, että valtionosuuksien leikkauksen seurauksena useat kunnat joutuvat nostamaan kunnallisia tasaveroja.
Jo hallitusohjelmassa sovitun kehitysyhteistyörahojen jäädyttämisen lisäksi hallitus päätti leikata kehitysyhteistyöstä 2015 lisäksi 30 miljoonaa euroa. Sen sijaan uusia asehankintoja hallitus ei ollut valmis karsimaan. Armeijan noin 1,5 miljardin euron tilausvaltuudet säilyvät ennallaan, vain kriisihallinnasta ja hankintojen indeksikorotuksesta leikataan 27 miljoonaa vuonna 2015. Maa- ja metsätalousministeriöltä leikataan 55 miljoonaa. Ympäristöhallinnosta leikataan 5 miljoonaa. Asuntopolitiikasta vähennetään 15 miljoonaa.
Liikenneinvestoinneissa hallitus
siirsi hieman painotusta maanteistä raiteille. Tämä on hyvä uutinen, kun
Pasilasta Riihimäellä päätettiin vihdoin rakentaa lisäraide helpottamaan esimerkiksi
työmatkaliikennettä. Mutta kokonaisuutena liikennehankkeiden määrärahat ovat
2013-2016 vain muutamia kymmeniä miljoonia suuremmat kuin tätä ennen ja autonkäytön
kilometrikorvauksia vähennetään 70 miljoonalla eurolla.
Kehysriihen jälkeen on kysyttävä, mitä politiikkaa Kataisen johtama
sixpack-hallitus ajaa ja kenen hyväksi. Ministerit kantavat vastuuta lähinnä
EU-pakkiherroille, suursijoittajille ja suuryrityksille näiden aiheuttamien
velkojen ja vastuiden hoitamisessa kansalaisten enemmistön kustannuksella.
Hallitus on yhdeksän kuukauden aikana ehtinyt leikata julkisia menoja ja
kiristää veroja jo yli viidellä miljardilla eurolla – siitä huolimatta, että
Suomi täyttää EMU-kriteerit, julkinen velka on EU-maiden pienempiä ja talous
kaipaisi kipeästi elvytystä ja investointeja, ei suinkaan leikkauksia -riihimäkeläinen
kansanedusta ja kunnanhallituksen jäsen Aino-Kaisa Pekonen.
Reijo Sutinen
Kansalaisaktiivi
Riihimäki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti